ادامه تبادل آتش اسرائیل و حزب‌الله؛ نگرانی جهانی از وقوع «جنگ تمام‌عیار»

شامگاه دوشنبه حزب‌الله حملات موشکی به سمت اسرائیل انجام داد که خسارت‌هایی به بار آورد اما تلفات زیادی نداشت

پس از حملات گسترده اسرائیل به لبنان در روز دوشنبه، مقام‌های لبنانی اعلام کردند که این حملات رگباری هوایی مرگبارترین تهاجم از زمان جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ بودند.

به گفته این مقام‌ها، بر اثر حملات هوایی اسرائیل در روز دوشنبه بیش از ۴۹۰ نفر از جمله بیش از ۹۰ زن و کودک کشته و یک هزار و ۶۴۵ نفر زخمی شدند. اسرائیل ادعا می‌کند مواضع حزب‌الله را هدف گرفته است و تمام خانه‌هایی که در حمله ویران شدند، محل اختفای تسلیحات حزب‌الله لبنان بودند.

ارتش اسرائیل به ساکنان جنوب و شرق لبنان هشدار داده بود که پیش از حملات هوایی گسترده علیه حزب‌الله، مناطق حساس را تخلیه کنند. در پی این هشدار، هزاران لبنانی از جنوب این کشور گریختند و بزرگراه اصلی بیرون  شهر بندری صیدا بزرگ‌ترین موج مهاجرت از سال ۲۰۰۶ را شاهد بود.

این خبر به‌روز می‌شود....

ارتش اسرائیل: انفجارهای ثانویه نشان می‌دهد سلاح‌های حزب‌الله هدف قرار گرفتند

ارتش اسرائیل اعلام کرد در مناطقی که هدف حمله هوایی واقع شدند، انفجارهای ثانویه رخ داده است که نشان می‌دهد ساختمان‌های هدف‌گرفته‌شده برای ذخیره سلاح استفاده می‌شدند.

به گزارش تایمز اسرائیل، نیروهای دفاعی اسرائیل تاکید کردند که در حمله هوایی شبانه به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های حزب‌الله، تسلیحات این گروه شبه‌نظامی را هدف گرفته‌اند.

افزون بر این، ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که جت‌ها ده‌ها مرکز حزب‌الله را در چندین منطقه در جنوب لبنان هدف قرار دادند و انفجارهای ثانویه نشان می‌دهد این گروه سلاح‌هایش را در آن ساختمان‌ها ذخیره کرده بود.

درخواست جامعه بین‌المللی از اسرائیل برای پرهیز از تشدید تنش

هم‌زمان با حملات گسترده اسرائيل به مواضع حزب‌الله در لبنان، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای منطقه از اسرائیل خواستند از تشدید تنش در لبنان اجتناب کند.

مصر از جمله کشورهایی بود که از سازمان ملل خواست در درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله مداخله کند. عربستان سعودی نیز خواستار خویشتن‌داری طرفین شد و درباره تبعات این تبادل آتش هشدار داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز درباره وقوع یک جنگ تمام‌عیار بالقوه هشدار داده و آمریکا هم با تاکید بر اینکه تهاجم زمینی ثبات را به منطقه بازنمی‌گرداند، با تشدید تنش‌ها مخالفت کرده است.

 حزب‌الله مسئولیت حمله راکتی شبانه را بر عهده گرفت

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان مدعی شد که یک کارخانه تجهیزات نظامی را در ۶۰ کیلومتری عمق اسرائیل هدف قرار داده و حوالی ساعت ۴ صبح به یک کارخانه مواد منفجره و همچنین سه بار به فرودگاه مگیدو حمله کرده است.

این فرودگاه اغلب برای مقاصد غیرنظامی استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات موشکی شامگاه دوشنبه حزب‌الله باعث شد صدای آژیرها در چندین منطقه در شمال اسرائیل به صدا درآید. مدارس شمال اسرائیل نیز به دلیل خطرهای ناشی از حملات هوایی حزب‌الله در روز سه‌شنبه تعطیل شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های اسرائيلی، حزب‌الله روز دوشنبه با بیش از ۲۰۰ موشک اسرائیل را بمباران کرد که تلفات زیادی نداشت اما آژیرهای خطر را در شمال اسرائیل، نزدیک خلیج حیفا و تا جنوب شهرک‌های کرانه باختری در نزدیکی تل‌آویو به صدا درآورد.

توقف پروازهای خطوط هوایی به اسرائیل و بیروت

خطوط هوایی ویز ایر، بریتیش ایرویز و آذربایجان ایرلاینز به دلیل افزایش درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان پروازهایشان را به/از فرودگاه بن گوریون اسرائیل لغو کردند.

پیش از این بسیاری از خطوط هوایی پروازهایشان را به اسرائيل از سر گرفته‌ بودند اما برخی دیگر به دلیل نگرانی‌های امنیتی و هشدارهای سفر از هفتم اکتبر بارها پروازهایشان را به/از مبدا اسرائیل متوقف کردند.

با گسترش جنگ غزه به لبنان، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نیز پروازهایشان را به/از بیروت لغو کرده‌اند.

هشدار وزرای خارجه گروه ۷ درباره وقوع درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌

وزرای خارجه گروه ۷ (G7) هشدار دادند که حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله این خطر را به همراه دارد که خاورمیانه به یک درگیری گسترده‌تر کشیده شود «که هیچ کشوری از آن سود نخواهد برد».

 گروه ۷ پس از نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام‌ها و واکنش‌های متقابل خطر بزرگ‌تر شدن چرخه خطرناک خشونت و کشاندن کل خاورمیانه به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر با پیامدهای تصورناپذیر را به همراه دارد.»

کابینه امنیتی اسرائیل اعلام کرد همچنان آماده تنش‌زدایی با حزب‌الله است

تایمز اسرائیل به نقل از منابع مطلع از مذاکرات شب گذشته کابینه امنیتی، نوشت که مشخص نیست اسرائیل پس از شروع حمله هوایی بزرگ علیه گروه حزب‌الله لبنان، به جنگی همه‌جانبه با حزب‌الله وارد خواهد شد یا خیر.

این منابع گفتند در این دیدار هیچ تصمیم جدیدی اتخاذ نشد اما اسرائیل در صورت تمایل حزب‌الله برای دستیابی به توافق، آماده تنش‌زدایی است.

 به گزارش این پایگاه خبری، وزیران اسرائیلی در این نشست تاکید کردند که با وجود درگیری‌ها، مهم است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، همچنان این هفته به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برود.

دفتر نتانیاهو ساعاتی پیش اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل پروازش را تا چهارشنبه‌شب به تعویق می‌اندازد.

بیشتر از جهان